reklama

Motorkári, prečo sú vaše motorky také hlučné?

Na úvod musím povedať, že nemám nič proti motorke ako dopravnému prostriedku a keby som ju mal kde parkovať, zrejme by som ju tiež vlastnil. Ale vysvetlite mi niekto, prečo nám musia otravovať život hlukom?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (128)

Bývam v centre Banskej Štiavnice, ktoré sa nachádza v údolí a teda zvuky a hluky sa v ňom veľmi dobre šíria po úbočiach Glanzebergu, Tanádu a Trojičného vrchu. Ak má zvukár čo len trošku lepšiu aparatúru, tak na koncerty v amfiteátri pod Novým Zámkom si nemusíme ani kupovať lístky a ak si sused v 400 metrov vzialenom protisvahu dá trochu hlasnejšie rádio, tak počujeme, čo počúva. Nič proti tomu, dá sa s tým žiť a samo o sebe je to iba malá daň za pohodu bývania v krásnom historickom centre. Navyše, za ostatné tri roky bola vymenená dlažba na Sládkovičovej ulici, ktorá bola predtým zdrojom hluku pri každom prechádzajúcom auto a táto nová je podstatne tichšia, čo tiež prispelo k pohode. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo však od jari do jesene neustále otravuje atmosféru, sú motorky. Niekdy v máji či v júni sa to začne a napríklad v tomto roku to ešte naplno beží aj teraz v septembri (preto aj píšem tento blog, lebo dnes v nedeľu 16. septembra je to mimoriadne intenzívne). Stovky motoriek, či už v skupinách alebo samostatne od neskorého rána do večera, prichádzajú do mesta, do tohto údolia, do úzkych uličiek centra. Takže hlučné viááám-viáám-viáááám sa už stalo bežným a nepríjemným zvukom tohto mesta Svetového dedičstva UNESCO a vôbec nepreháňam, keď napíšem, že v niektorých obdobiach je ho tu počuť neustále, bez prestávky. Stále dokola, líši sa iba tón a počet tých zvukov v jednom okamihu. Viááám-viáám-viáááám, vrúúúm-vruum-vrúúúm, pŕŕŕŕd-prd-pŕŕŕŕd, tiéééé-tiee-tiééém a a tak stále dokola a stále dokola. Piatok, sviatok, nedeľa, doobeda, večer, popoludní...stále. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dobre, chápem, že Štiavnica je príjemným cieľom motorkárskych výjazdov a aj keď z toho väčšina obyvateľov nič nemá, iba pár ľudí v pár kaviarňach v centre, tak to tu trpíme. Koniec koncom zrejme sa tomu nedá nijako zabrániť, zákaz vjazdu motoriek do centra by zrejme nijaký úrad neschválil . 

Ale rád by som sa motorkárov spýtal niekoľko vecí: 

1. Uvedomujete si, aká je tá vaša motorka hlučná? Necítite sa trápne, keď prechádzate mestom plným turistov, sediacich v kaviarňach (ktoré za chvíľu navštívite alebo práve z nich odchádzate) a oni sa kvôli vám nemôžu rozprávať a pri niektorých z vás, horších hovädách, ide až o bolestivú intenzitu hluku? Nevadí vám, že v danom okamihu otravujete život stovkám ľudí na uliciach? 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

2. Naozaj nemôžete v obývanej či husto navštevovanej oblasti ísť pomaly, iba s nevyhnutným plynom tak, aby ste čo najmenej prdeli, brumlali, uúúúkali či vjááámovali? Naozaj musíte mať 50 metrov od miesta štartu pretekársku rýchlosť? To je nepodmienený reflex pavlovovho psa, že keď vidíte rovný úsek cesty, tak to skrátka musíte vytočiť (aby ste potom pred zákrutou zase brzdili)? 

3. To je normálny stav alebo je to vaša psychická úchylka, že práve tam, kde je viac ľudí, ešte viac pridáte? (Toto som naozaj odpozoroval v sezóne 2018 v Banskej Štiavnici a už neverím, že ide o náhodu). 

4. To je nejaká technická nevyhnutnosť alebo si myslíte, že tym lákate samičky, keď pri štarte či vypínaní motora tri metre metrov od terás kaviarní, pri chodníkoch či na preplnenom námestí na voľnobehu ešte potúrujete motor, pohráte sa s akcelerátorom, trochu to ešte vytočíte? Nevadí vám, že v tesnej blízkosti sedia či prechádzajú sa desiatky ľudí a plno detí, to vám nevadí? Či to naopak vnímate ako hrdinstvo či nejaký prínos pre ľudstvo a spoločnosť? Ide o nejaké sexuálne ukojenie (poloha dlane na rukoväti to naznačuje) alebo ste naozaj také arogantné hovädá? 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zdá sa vám, že sa vyjadrujem vulgárne? Áno, vyjadrujem pretože s väčšinou motorkárov sa zrejme inak nedá. Korunu nasadil pred pár týždňami nejaký ohelmenec z Galanty, ktorý túroval motorku rovno pod trotuárom a keď som poklepal po pleci, že nech prestane, tak mi ukázal fuckera. Pred týždňom som sa spýtal motorkára, ktorý práve zaparkoval na Trojici, že či musí tak túrovať predtým, ako vypne motor a poslal ma do p.... Tak asi je to medzi motorkármi štandard a ja sa iba prispôsobujem reči vášho kmeňa (a aj to iba v náznakoch). 

No a pár aj zopár vážnejších otázok: 

Nepochybne existujú aj tiché motorky. V motorkách sa nevyznám, ale viem, že skrátka sú motorky, ktoré blumlajú ako auto a nemajú ten viáááááv zvuk (keby som si nejakú kúpil, tak takú). Znamená to, že ten hluk motoriek nemusí byť a teda je to úmyselne tak hlučné? Znamená to, že napríklad si upravujete (asi) tlmiče výfukov, aby ste boli ešte hlučnejší a aby vaše viááááv a vrúúúúm bolo počuť ešte silnejšie a ešte ďalej? 

Existuje nejaký účinný spôsob, ako vášmu stádu komunikovať prosbu, aby ste v centre nášho mesta jazdili ticho? Zakázať vás nevieme, bohužiaľ. Máme dať na vjazdy do mesta nejaké veľké tabule s prosbou "Motorkár, jazdi ohľaduplne! ..? A má byť na nich srdiečko alebo penis? Čo na vás viac funguje? Vážne, akým spôsobom sa dá dosiahnuť, aby ste v našom mestečku jazdili ticho a ohľaduplne? 

Iste niektorým z vás krivdím a hlučíte ohľaduplne. To je od vás pekné, ale máte smolu, ostatní členovia vášho stáda akúkoľvek vašu snahu negujú. 

Ďakujem za odpovede.

Motorky v Štiavnici parkujú doslova dva metre od kaviarenských stolíkov, ktoré sú priamo na ulici, po ktorej jazdia ďalšie stovky motoriek. Príjemné posedenie, že?
Motorky v Štiavnici parkujú doslova dva metre od kaviarenských stolíkov, ktoré sú priamo na ulici, po ktorej jazdia ďalšie stovky motoriek. Príjemné posedenie, že? 
Ján Roháč

Ján Roháč

Bloger 
  • Počet článkov:  50
  •  | 
  • Páči sa:  184x

Prostý občan Slovenska, ktorého zaujíma udržateľná mobilita, turizmus, ochrana prírody a pamiatok a všetko okolo toho. A popri tom ešte amatérsky fotografujem :-) Zoznam autorových rubrík:  FotoblogySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu