Ministerstvo životného prostredia podporuje automobilizmus

Autor: Ján Roháč | 30.3.2018 o 15:37 | (upravené 30.3.2018 o 18:44) Karma článku: 2,28 | Prečítané:  541x

S veľkou slávou ohlásil minister životného prostredia a jeho ministerstvo spustenie dotácií na nákup elektrických áut pre inštitúcie verejnej správy. Na jedno elektrické auto prispejú sumou až 30.000 €. (Foto: Martin Dubovský)

Na rozdiel od mnohých ja nie som  kritikom elektrických áut. Samozrejme, dnes ešte nespasia svet a do dokonalosti a k naozaj systémovému zníženiu emisí majú ešte veľmi ďaleko, ale je mi jasné, že ak chceme aby elektrické autá predstavovali významné riešenie dajme tomu o 20 rokov, tak už dnes sa musia vyvíjať, vyrábať a najmä jazdiť. Nehovoriac o tom, že so stúpajúcim podielom obnoviteľných zdrojov energie a teda znižujúcim sa podielom zdrojov fosílnych zdrojov elektrické autá postupne naozaj znižujú dopravné emisie skleníkových plynov a pevných častíc. Zatiaľ v zanedbateľnej miere, ale bude to stúpať.

Tak či tak, príspevok elektrických áut dnes vidím naozaj iba v technologickom napredovaní a v ničom inom.

Čo napríklad elektrické autá neriešia, sú dopravné problémy – dopravné zápchy a gigantické parkovacie nároky áut. Elektrické auto zaberie na cestách a na parkoviskách presne toľko isto miesta ako auto so spaľovacím motorom. Elektrické auto presne tak ako spaľovacie auto väčšinu dňa, týždňa, mesiaca, roka a väčšinu svojho života stojí a menšinu času jazdí. Elektrické auto víri prach, ktorý dýchame,  presne tak isto ako spaľovacie auto. Nie je nijako preukázané, že by v elektrických autách sedelo v priemere viac ľudí ako v spaľovacích autách.

Prečo sa teda ministerstvo životného prostredia rozhodlo takto veľkoryso podporovať elektrické autá? Nevedno. Ale dobre, nič proti tomu, autá sú potrebné a ak sa vo verejnej správe zavádzajú moderné trendy, tým lepšie.

Ale bohužiaľ to tak či onak pôsobí ako náhodny výstrel do tmy, ako keby sa ministerskí úradníci ráno zobudili a len tak, z plezíru, si zívajúc povedali: OK, dnes ideme podporovať elektrické autá. Mýlim sa? Robili snáď nejakú štúdiu, nejakú cost-benefit analýzu, rozmýšľali o dopadoch dlhšie ako pár hodín? Zrejme nie, inak by museli prísť na to, že popri elektrických autách tu existujú aj iné a efektívnejšie spôsoby e-mobility, ktoré môžu vo verejnej správe znížiť podieľ fosílnych palív. Áno, píšem o elektrických bicykloch.

  • Kvalitný mestský elektrický bicykel stoji cca 2.000 eur, možno trochu menej. Za 30.000 € teda máme najmenej 15 bicyklov.  
  • Prax ukazuje, že na mnohých mestských a obecných úradoch pracujú ľudia, ktorí by bicykle využívali na pracovné obchôdzky, keby nejaké mali a keby im to zamestnávateľ umožňoval.

Takže namiesto jedného auta, ktoré z dopravného hľadiska vôbec nič nerieši, by sme využitím rovnakej sumy dostali 15-20 bicyklov, ktoré teda predstavujú dopravu 15-20 ľudí pri ich pracovných pochôdzkach po meste či dedine.

Takže otázka je jasná:
Pán minister, kedy ohlásite dotovanie elektrických bicyklov pre verejnú správu?

Poznámky pre vrtákov:

Nie, v tomto blogu nehlásam, že úradníci musia presadnúť na bicykle. V tomto blogu tvrdím – a viem to z 20-ročnej praxe – že na mnohých verejných úradoch sú ľudia, ktorí by bicykle (a tým skôr e-bicykle) v práci využívali, keby im ich zamestnávateľ poskytol.

Nie, netvrdím, že autá treba vo verejnej správe vyhubiť. Je mi jasné, že autá boli, sú aj budú potrebné pri zabezpečení chodu nášho štátu, krajov, miest a dedín a nijako to nespochybňujem. 

Áno, viem, že na e-bicykli to nie je pohodlné, keď prší, mrzne či je zima a v e-aute sa dá jazdiť vždy. Ale zase jeho cena je 15x nižšia než cena e-auta. A treba môj blog čítať s porozumením, nejde mi o presné čísla, ale o to, aby sa spustila dotácia e-bicyklov.

Áno, viem, že chýba infraštruktúra pre bicyklovanie (cyklopruhy, cyklocesty a cyklokrižovatky), ale ako píšem vyššie, na úradoch sú ľudia, ktorým to nevadí a ktorí by aj napriek tomu bicyklovali, keby im to zamestnávateľ umožnil. A vlastne prečo by ministerstvo životného prostredia nemalo dotovať aj cyklistickú infraštruktúru? Rozhodne by tým prispelo k ochrane životného prostredia viac, než podporou kusového nákupu elekrických áut.

Takže kedy, pán minister?

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Ministerkou vnútra bude Saková, ku Kaliňákovi má blízko

Zákazka, z ktorej mal mať podľa Špirka provízie aj Kaliňák. Aj to má za sebou nová ministerka vnútra Denisa Saková.

DOMOV

Kiska prijme Sakovú, Bugár k nej výhrady nemá

Mostu-Híd Denisa Saková neprekáža.

KULTÚRA

Osobnosti spomínajú na Krištúfka: Bol jedným z najnadanejších, mal smolu

Spisovateľ a režisér zahynul pri nehode.


Už ste čítali?