reklama

Fotoblog VII.: Moja kalvária na Hornej Rovni

Tisícky nenápadných a zabudnutých pamiatok sú roztrúsené po slovenskej krajine. Jednou z nich je kalvária na Hornej Rovni nad Banskou Štiavnicou. Je tak trochu bokom, je maličká, ale je magická. Aspoň pre mňa.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Horná Roveň je osada vysoko nad Banskou Štiavnicou a Štiavnickými Baňami. A ešte kúsok nad ňou je vo Veternom sedle horná stanica lanovky lyžiarskeho strediska Salamandra, kam som sa deň pred Silvestrom vybral pozrieť, či spustili zasňežovanie.

Obrázok blogu

Ako vidieť, zasnežujú. Krásne, ale mrazivé počasie umožnilo konečne začať s výrobou umelého snehu, na ktorý čakajú davy lyžiarov už od leta, ktoré skončilo iba predvčerom... :-) 

Z Veterného sedla som sa vybral späť domov a išiel som cez opustený areál šachty Roveň. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Zakrytý otvor šachty je na fotke vidieť vľavo a ak sa dobre prizriete, tak je vidieť para, ktorá z nej vychádza. Ťah vzduchu je tu naozaj silný, je to zaujímavý zážitok. Šachta je hlboká 740 metrov a ak sa nemýlim, hĺbili ju v rokoch 1981 až 1991. Dnes je uprostred splanírovanej plochy, kde sa baňa nachádzala, už iba tento betónový "dekel" a ruiny dvoch banských prevádzkových budov 

Pôvodne som chcel ísť rovno domov, ani neviem čo ma primälo odbočiť a opäť raz na hornorovniansku kalváriu, ktorá sa nachádza iba pár krokov odtiaľ. 

Obrázok blogu

Kalvária na Hornej Rovni samozrejme nie je ani taká veľká, ani taká majestátna a našťastie ani taká známa, ako famózna baroková Banskoštiavnická kalvária, od ktorej je vzdialená iba niečo vyše troch kilometrov vzdušnou čiarou. Nič je to však neuberá z atmosféry. Je voľne pohodená v krajine, pomaly ju likviduje čas, keďže jej zastavenia a sochy sú z pieskovca, a výletníci si jú všimnú iba náhodou, napriek tomu, že je hneď pri ceste k zjazdovke. 
 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

V lipovej aleji sa tu nachádza šesť pieskovcových zastávok, ktoré vrcholia na nevysokom kopčeku tromi krížmi a dvoma sochami. Tvoroslovie ukazuje, že ide o barokové diela, ale neviem, kedy ju vlastne postavili, kto pozval sochára a prečo. Napriek tomu, že som obdivovateľ Banskoštiavnicej kalvárie i jej dnešnej obnovy pod vedením Martina a Katky, táto Hornorovnianska sa mi do štiavnickej krajiny akosi viac hodí. Kalvária nad Štiavnicou, to je monumentálne dielo, stálo veľa peňazí a chcelo byť viditeľné. Kalvária na Hornej Rovni je skromná a zdá sa mi, že vznikla s väčšou pokorou. 

Obrázok blogu

Niektorí hovoria, že táto nenápadná kalvária je staršia ako tá Banskoštiavnická, ale ja si to nemyslím. Prečo? Pretože tri kríže Hornorovnianskej kalvárie sú v jednej dokonalej priamke s tou Banskoštiavnickou a tak tá iste musel stáť skôr (kliknite si na obrázok, uvidíte to lepšie). Pochádza teda zo začiatku druhej polovice 18. storočia, ale takto narýchlo som nenanšiel spoľahlivé presné roky. A na čo by som ich aj hľadal, pôvab a význam tejto kalvárie predsa nespočíva v letopočtoch...


 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Socha Márie Magdaléna na vrchole kalvárie ma tu vždy dostane. Iste, vzhliadame k Dávidovi ako k vrcholu sochárskeho umenia, ale toho vytvoril génius a v krásnom a žičlivom prostredí Florencie, ktoré bolo mäkkou umenia. Michelangelo by však nedokázal žiť a tvoriť v drsných prírodných a spoločenských podmienkach niekde v stratených horách horného Uhorska, uprostred baní, blata, skál a ťažkej práce. A napriek tomu aj tu pôsobili umelci, ktorí dokázali vdýchnuť kusu kameňa dušu a emócie. Túto sochu, ako aj celú kalváriu, ževraj vytesal Dionýz Stanetti, ten istý, ktorý vytvoril aj krásne barokové morové stĺpy v Banskej Štiavnici a Kremnici. A ak nie on, tak niekto z jeho dielne. A zatiaľ čo mramorový Dávid sa skvie v pohodlí a bezpečí galérie, hornorovnianska pieskovcová Mária Magdaléna je vystavená drsnej prírode a času, jej pieskovcové tvary pomaly miznú na vrchole kopca v horách. Aké príznačné ... 
Pre mňa nie je táto Mária Magdaléna, ktorú mám v prírode neďaleko od domu, o nič menej významnejšia, ako Dávid dakde v múzeu v ďalekej Florencii.

SkryťVypnúť reklamu
reklama


Takže tak. Tisícky nenápadných a zabudnutých pamiatok sú roztrúsené po slovenskej krajine. Jednou z nich je kalvária na Hornej Rovni nad Banskou Štiavnicou. Keď sa sem niekedy dostanete, navštívte ju, neobanujete. 

Obrázok blogu


 

Ján Roháč

Ján Roháč

Bloger 
  • Počet článkov:  50
  •  | 
  • Páči sa:  187x

Prostý občan Slovenska, ktorého zaujíma udržateľná mobilita, turizmus, ochrana prírody a pamiatok a všetko okolo toho. A popri tom ešte amatérsky fotografujem :-) Zoznam autorových rubrík:  FotoblogySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu