Jarná výzva: automobilisti, pomáhajte cyklistom, robia vám dobre!

Autor: Ján Roháč | 21.3.2014 o 12:37 | (upravené 23.5.2014 o 14:00) Karma článku: 12,42 | Prečítané:  1507x

Prvý jarný deň, slnečno, teplo, sucho. Ide jar, po nej leto a po nej jeseň. Začína cyklistická sezóna. Stále viac a viac ľudí vyťahuje bicykle. Popri rekreačných cyklistoch a cykloturistoch stále viac a viac ľudí jazdí na bicykli do práce, na nákupy, do školy a to najmä vo väčších mestách.

Predpokladám, že podobne ako každú jar začne stúpať napätie medzi automobilistami a cyklistami. Mnohí vodiči budú nadávať, že kam sa tí cyklisti trepú, že zdržujú premávku, že sú to blázni a samovrahovia. Komentáre pod článkami či na facebooku budú plné zosmiešňovania až nenávisti, budú sa uvádzať zaručené pravdivé príhody o šialených mestských cyklistoch, budú sa kritizovať samosprávy, že investujú do cyklopruhov či dokonca do samostatných cyklistických cestičiek, keď je treba peniaze na oveľa potrebnejšie veci, medzi inými aj na nové parkoviská či na plátanie výtlkov na cestách. Vytrubovanie, ťukanie na čelo, vztýčené prostredníky, hrubé slová, zlosť.

Hnev a nadávanie šoférov na cyklistov je však úplne pomýlené. Neviem, prečo je mnohým šoférom tak zaťažko pochopiť základnú matematiku: čím viac ľudí je na bicykloch, tým menej áut je v uliciach. Priemerná obsadenosť auta vo veľkých slovenských mestách je 1,2 osoby, takže každý jeden cyklista znamená vlastne o takmer jedno auto menej a teda trošku viac miesta pre ostatné autá. Na to by predsa vodiči nemali nadávať, ale by ich to malo tešiť!  Ešte raz:

+1 bicykel = -1 auto

(slovom: každý cyklista znamená o jedno auto menej)

Skúste si porátať, koľko cyklistov uvidíte za deň a počítajte: Cyklista, ktorý ide z bodu A do bodu B, mohol ísť kľudne z bodu A do bodu B autom, tak ako vy. Päťdesiat cyklistov mohlo ísť päťdesiatimi autami. Sto cyklistov mohlo ísť kľudne sto autami.

Nie, nemusíte mi tu vykladať, že pri obsadenosti 1,2 osoby na jedno auto vyššie uvedená matematika neplatí. Tak isto ma nemusíte presviedčať, že nie každý cyklista by mohol ísť autom, lebo mohol ísť aj peši alebo autobusom. Tu nejde o matematiku ani o logiku, tu ide o základný princíp: Ak človek ide na bicykli, tak naňho netreba nadávať, ale sa mu poďakovať!

Takže milí priatelia za volantom, ktorí zvyknete nadávať na cyklistov, skúste trochu aj rozmýšlať a najmä zmeňte prístup. Namiesto trúbenia a tesného obiehania cyklistu v pruhu radšej počkajte, kým protiidúce auto prejde. Ak cyklista  jazdí trochu ďalej od pravého okraja cesty, tak ho nevytláčajte, ale radšej počkajte na vhodné miesto na obiehanie. Dajte prednosť cyklistovi na hlavnej, aj keď je to len cyklista (a lepšie: dajte mu prednosť aj na vedľajšej). Nevychovávajte ho blikaním a posunkami, keď ide v jednosmerke v protismere. Usmejte sa, zamávajte.  Užívajte si jar a počítajte: plus cyklista je mínus auto!

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

NDS priklepla Doprastavu zákazku bez súťaže, vraj aby diaľnica neskončila v poli

Súčasťou združenia sú aj Strabag, Váhostav a Metrostav.

KOMENTÁRE

Zničia raz naše deti svet?

Do 20 rokov má zmiznúť takmer polovica pracovných miest.

PLUS

Zamrzla a nebilo jej srdce. Potom vstala z mŕtvych

Žena bola hodiny mŕtva, zmrzla na kosť a zažila zmŕtvychvstanie.


Už ste čítali?