Ide náš turizmus dobrou cestou? (doplnený text)

Autor: Ján Roháč | 28.1.2012 o 17:04 | (upravené 14.2.2012 o 17:11) Karma článku: 5,68 | Prečítané:  1128x

Idea komplexného manažmentu turistických destinácií je hádam polstoročia stará, ale na Slovensko sa dostáva iba v priebehu ostatného desaťročia. V niekoľkých „osvietených“ regiónoch pochopili aktéri turistického biznisu už pred pár rokmi, že spolupráca je kľúčom k úspechu a vo viac či menej podarených formách sa snažili robiť niečo, čo by sme mohli nazvať pokusmi o destinačný manažment na Slovensku. Situácia sa však prudko zmenila v priebehu posledného polroka, keď bol prijatý nový zákon o podpore cestovného ruchu a zvyšuje sa počet destinačných organizácií. Mení sa však situácia k lepšiemu?

Som známy ako človek, ktorému sa nový Zákon 91/2010 o podpore cestovného ruchu vcelku páči. Nie že by som z neho bol nadšený, viem si svet predstaviť aj bez neho, ale myslím si, že keď už tu ten zákon je, treba ho využiť, má totiž určitý potenciál pomôcť rozvoju turizmu na Slovensku.

Nie je možné si nevšimnúť, že zákon incioval na celom Slovensku masívne zakladanie organizácií destinačného manažmentu, ktoré sa podľa tohto zákona nazývajú „oblastné organizácie cestovného ruchu". Prvá vznikla u nás v Banskej Štiavnici a za ňou nasledovali ďalšie v Bratislave, na Liptove, v Košiciach, v Tatrách, v Zamagurí, v Malej Fatre, v Trnave a inde. Na prvý pohľad je to skvelá vec, srdce plesá, že turistické regióny dospievajú, začínajú chápať, že spolupráca je nevyhnutná, že podnikatelia a obce musia pôsobiť v turizme spolu, že k manažmentu turizmu treba prizvať aj ochranárov a pamiatkárov, lesákov, turistické kluby a cyklokluby a ďalších aktérov... Bohužiaľ, takto to vyzerá skutočne iba na prvý pohľad.

Do očí mi udrie hádam každý článok o vzniku oblastnej organizácie cestovného ruchu, nevynechám žiadnu reláciu v televízii či v rozhlase, ktorá sa tohto týka a stretávam sa s mnohými podnikateľmi a aktérmi v turizme . A tak má upútala jedna vec, jedna deformácia: väčšina oblastných organizácií vzniká nie z pragmatickej potreby spolupráce a koordinácie, ale skrátka pre možnosť uchádzať sa o dotáciu od štátu. Nechcem menovať konkrétne regióny, ale stačí trochu hľadať na internete a dozviete sa, že „...plánujú založiť oblastnú organizáciu cestovného ruchu. Prostrednícvom nej chcú získavať dotácie zo štátneho rozpočtu na rozvoj cestovného ruchu v regióne", „jediná možnosť, ako štátnu dotáciu na rozvoj turizmu získať, bolo práve vytvoriť novú oblastnú organizáciu cestovného ruchu", "Momentálne začíname pracovať na projekte, ktorý je potrebné zaslať na ministerstvo do 15. marca kvôli dotácii od štátu a následne v závislosti od finančných prostriedkov rozbehneme jednotlivé aktivity" a tak ďalej, a tak ďalej. Perličkou nad tým všetkým je informácia, ktorú som sa dozvedel z rádia, že v Zamagurí vznikli takéto organizácie dve a obe majú vo svojom názve Pieniny. To je úplne, ale úplne proti pôvodnému zmyslu organizácií destinačného manažmentu!

Takže sa zdá, že zatiaľ nejdeme dobrou cestou. Chápem síce, že vidina dotácie od štátu je lákavá a chápem aj štát, že túto vidinu použil ako háčik na vytváranie destinačných organizácií a nezazlievam mu to, práve naopak. Toto všetko však stojí na hlinených nohách, pretože dotácia nie je nárokovateľná, štát ju udeliť môže, ale nemusí. Čo to bude znamenať v praxi? Pár organizácií dotáciu od štátu dostane a tie ostatné (česť výnimkám) budú blízko k zániku, pretože vznikli nie pre spoluprácu, ale pre čerpanie peňazí a ak teda dotáciu nedostanú ani v nasledovných rokoch, tak stratia zmysel svojej existencie. A pri pohľade na ekonomický vývoj v Európe je naivné sa domnievať, že budeme mať dostatok peňazí pre všetkých...

Ide to aj inak? Nechcem len tak vychvaľovať Banskú Štiavnicu, v ktorej žijem a pôsobím. Je to destinácia, ktorá má ešte ďaleko do optima a má veľa chýb, ale faktom je, že akéhosi predchodcu "oblastnej organizácie cestovného ruchu", ktorým je Združenie turizmu Banská Štiavnica, tu máme už od roku 2005 a ono vzniklo nie preto, aby čerpalo peniaze od štátu, ale aby naopak dalo dokopy financie a úsilie aktívnych podnikateľov. A tých zase nebolo až tak málo, veď združenie má už pár rokov stabilne okolo tridsať a viac členov a skoro po celú dobu jeho existencie bol ročný členský príspevok nemalý, 10.000 Sk, resp. 333 €, čo je suma, o ktorej sa oblastným organizáciám môže iba snívať. Združenie zohralo (a stále zohráva) v manažmente destinácie Banská Štiavnica veľmi významnú úlohu, pretože má dobré výsledky či už v marketingu alebo vo vylepšovaní ponuky a prostredia. Samozrejme, že členovia združenia, ktorými sú až na dve múzeá iba podnikateľské subjekty, musia citiť, že z toho niečo majú a veru nie je ľahké namixovať tú správnu zmes, ktorá je dostatočne atraktívna pre členov a pritom je dostatočne nápomocná rozvoju turizmu. Práve preto sa dá povedať, že združenie žije a zohráva dôležitú úlohu nie vďaka dotáciám od štátu, ale vďaka tomu, že členovia majú potrebu združenia a sú preto ochotní ho financovať.

A naopak, vo svojej praxi som už videl nejedno združenie, ktoré vzniklo nie preto, lebo sa jeho členovia potrebovali spojiť, ale preto, aby mohlo odniekaľ čerpať nejaké dotácie. Viem si spomenúť na niekoľko takých spolkov v rôznych častiach Slovenska, ale ani jeden už nežije, buď hibernoval po ukončení daného projektu alebo žiadnu činnosť ani nezačal vyvíjať, lebo dotácia mu ani nebola udelená. A práve toho sa práve teraz bojím - síce nám tu teraz vznikne veľa oblastných organizácií cestovného ruchu, ale ony zaniknú veľmi rýchlo po tom, čo nedostanú požadované dotácie a čo je horšie, podnikatelia a ďalší aktéri v turizme stratia dôveru v destinačný manažment.

Ako tomu zabrániť? Neviem zatiaľ celkom presne, ale jedným z možných riešení by určite bolo zverejnenie kritérií, podľa ktorých sa bude dotácia udeľovať, a spôsobu hodnotenia. Oblastné organizácie cestovného ruchu by potom vedeli, na čom sú, boli by motivované tieto kritériá napĺňať a o dotáciu by súťažili. Ak by tie kritériá boli stanovené rozumne, tak táto súťaž by potom v strednodobom horizonte naozaj prispela k rozvoju turizmu. O tom, čo sú rozumne stanovené kritériá, môžeme debatovať, ale iste by mali mať šancu nielen zavedené "známe značky", ale aj nové destinácie bez skúseností alebo destinácie v málo rozvinutých regiónoch.
No a v tých regiónoch, kde by si na súťaž netrúfali, by teraz nezakladali potemkinovské destinačné organizácie, ktorých výsledkom nebude nič iné, než sklamanie, strata motivácie a zlé vzťahy, ale počkali by, kým potreba založiť si destinačnú organizáciu nevzíde spomedzi podnikateľov a samopráv sama a bez vidiny štátnych dotácií - a práve také organizácie budú najcennejšie.

Dodatok (zo 14. februára 2012)

Tento článoček má trošku nečakanú, ale o to príjemnejšiu dohru. Dnes mi bolo z Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR (kam patrí aj cestovný ruch) ako reakcia na tento blog vysvetlené, že som zle pochopil formulácie zákona 91/2010 o podpore cestovného ruchu a že na dotáciu má nárok každá organizácia cestovného ruchu, ktorá splní príslušné podmienky a v prípade, že na tieto dotácie budú financie v štátnom rozpočte. Môže sa síce stať, že ak bude oprávnených žiadostí veľa, tak sa neudelia dotácie v zákone uvedenej maximálnej výške, ale ževraj bude dodržané pravidlo "ak jeden, tak všetci".

Aj keď si aj naďalej myslím, že §29 tohto zákona tak, ako je dnes formulovaný, nevytvára takýto právny nárok a teda text, ktorý som napísal, má opodstatnenie, som naozaj rád, že ide "iba" o rozdielne vnímanie textu a že  štátnu dotáciu by teda mala dostať každá organizácia, ktorá splní podmienky (a ak bude v štátnom rozpočte na to vyčlenená kapitolka). Nie som síce nejaký veľký zástanca štátnych dotácií, ale v oblasti využitia týchto dotácií je tento zákon formulovaný celkom dobre a tak verím, že dotácie budú využité naozaj na dobré a užitočné veci v destinačnom manažmente slovenských regiónov. Preto dúfam, že nepríde k tej demotivácii členov organizácií cestovného ruchu, o ktorej píšem vyššie vo svojom blogu.

A som aj rád, že na ministerstvách čítajú blogy ľudí z praxe. Dovolím si preto dať im jedno malé odporúčanie: viem, že nie je ľahké meniť zákon a tak nejednoznačný text v ňom bude svietiť ešte dlho. Preto by ministerstvo mohlo aspoň na svojej stránke podať právne fundovaný výklad zákona a vysvetliť, že na dotáciu majú nárok všetky organizácie cestovného ruchu, ktoré splnia zákonné podmienky a v prípade, že na to budú v štátnom rozpočte peniaze. Rád sem potom link na ten výklad doplním :-)

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

NDS priklepla Doprastavu zákazku bez súťaže, vraj aby diaľnica neskončila v poli

Súčasťou združenia sú aj Strabag, Váhostav a Metrostav.

KOMENTÁRE

Zničia raz naše deti svet?

Do 20 rokov má zmiznúť takmer polovica pracovných miest.

PLUS

Zamrzla a nebilo jej srdce. Potom vstala z mŕtvych

Žena bola hodiny mŕtva, zmrzla na kosť a zažila zmŕtvychvstanie.


Už ste čítali?